-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:2219 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:18

موقعي كه سر قبر ميت مي روند، بعضي انگشتان خود را در خاك قبر فرو مي برند يا اگر قبر سيماني باشد، ريگ كوچكي گرفته و چند بار روي قبر مي زنند و بعد فاتحه اي مي خوانند. آيا اين كارها جنبة شرعي دارد؟

آنچه در روايات آمده، اين است كه وقتي ميت را دفن و قبرش را از خاك پر كردند، مستحب است حاضران انگشتان را در خاك قبر فرو ببرند و هفت بار سورة قدر و يك بار آيه الكرسي بخوانند و براي ميت طلب آمرزش كنند. داخل كردن انگشتان در خاك قبر براي كسي كه در نماز ميت حاضر بوده، استحباب بيشتري دارد.[3]

اين اعمال درس عبرت است كه آخرين منزل از قبر شروع مي شود.

ظاهراً داخل كردن انگشتان در خاك قبر، مخصوص بعد از دفن ميّت باشد، و در موارد ديگر چنين استحبابي نباشد. در برخي روايات آمده: مستحب است انسان سر قبر بايستد و براي ميت سورة قدر (7 مرتبه) بخواند و طلب آمرزش نمايد. همين طور مستحب است هرگاه به زيارت قبري مي رود، دست روي قبر بگذارد و سورة قدر بخواند.[4]

امّا اين كه ريگ كوچكي را روي قبر چند بار بزنند يا بكشند، مدركي ندارد و شايد جنبة عرفي داشته باشد كه علامتي گذاشته باشند و روح ميت را به اين وسيله متوجه سازند. در هر صورت اين مسئله جنبة شرعي ندارد.

[3] وسائل الشيعه، ج 2، ص 860.

[4] همان، ص 881.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.